torsdag 19 maj 2011

Regn..



Vad jobbigt det är när det regnar så här utan uppehåll. Jag vill så gärna få ta ut två tackor och deras lamm så att de får beta av fin-gräset, men nu känndes det ju inte lika kul.

Lilla Grå och Lill-Erik fick komma ut igår och trivdes finfint. Men jag tog in dem på kvällen igen för att inte riskera att Lill-Erik blir rävmat.

Och vad skall jag syssla med idag egentligen..? Det känndes inte så kul att spendera ett par timmar vid vedmaskinen i regnet, så jag pysslar nog på lite i ladugården istället. Igår organiserade jag om sittpinnar och reden inne i hönshuset, det blev faktiskt rätt bra. Så jag kanske fortsätter där, med att byta strö och vårskura väggar och inredning. Frågan är bara var hönsen skall vara under tiden, de är nog inte heller så sugna på att vara ute..

Igår kom sista lammet. Det var Stjärna som fick en liten fläckig flicka. Jag trodde att det skulle bli problem, för det kom ett huvud och en klöv, men det andra benet kom inte fram, utan låg bakåt, längs kroppen på lammet, så därför fick Stjärna det lite jobbigt. Jag assisterade henne litegrann och lammet kom ut som det skulle och var vid liv. Lammet är en tacka och får heta Panda, när hon nu ser ut som en sån.

Därmed har vi fått nio lamm. Tre bagglamm och sex små tackor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar